Dla poszukujących pracy

Dziennik Poszukiwaczki Pracy - Projekt PRACA!!!

dziennik poszukiwaczki pracy

No i stało się. Znowu jestem bez pracy. W sumie poczułam ulgę – ostatnio Szefowa mnie nie rozpieszczała, nadmiar obowiązków sprawiał, że prawie padałam na twarz wracając do domu a jeszcze zakupy, obiad, zająć się dzieckiem po powrocie do domu…   No tak, wolne, wyspanie się jest mi niezbędne do życia jak kawa z rana,  ale trzeba myśleć o przyszłości (emerytura i te sprawy, znaczy się wakacje w ciepłych krajach… hahaha jak dożyję oczywiście!). (czytaj więcej)


===============================================

CZY WARTO?... INWESTOWAĆ W SIEBIE? SZKOLENIA, SZKOLENIA, SZKOLENIA.


szkolenia-inwestycja-w-siebie

Wielokrotnie pisałam już na temat rozwoju zawodowego i osobistego. Jedno jest pewne, warto wzbogacać swoją wiedzę i umiejętności o kwestie, które mogą nam się przydać w życiu, ale przede wszystkim pracy zawodowej. Dobrze jest te informacje również aktualizować, gdyż pewne obszary zmieniają się nieustannie wraz z zmianami rzeczywistości. 
W jaki sposób możemy to zrobić? Na przykład dzięki szkoleniom. 
Szkolenia możemy podzielić na różnorakie typy w zależności od formy oraz rodzaju umiejętności które chcemy rozwinąć czy jakie uprawnienia zdobyć. (czytaj więcej)

================================

Rynek Pracy - nowe pokolenia

Nowe pokolenia


Przemyślenia ujęte w tym poście zostały spowodowane informacją o nowych zmianach w systemie edukacji, szykowane przez Ministerstwo.
Pisząc ten tekst myślę o moim synu. Co będzie za kilka lat? Czy będzie reprezentował pokolenie multitasking czy już inne? Czy ówczesny system oświaty przygotuje jego pokolenie do prawidłowego wejścia na rynek pracy?  czytaj dalej

====================================================================


DAM PRACĘ! – CO UMIEŚCIĆ W OFERCIE PRACY BY ZACHĘCIĆ KANDYDATÓW DO APLIKACJI?

oferta pracy

Wstęp
Bardzo duże znaczenie ma właśnie publikowana oferta pracy, to co Firma oferuje, czym zachęca, ale także dookreślenie specyfiki danego stanowiska pracy, w tym zakresu czynności i obowiązków, które będą na nim obowiązywały.
By zapobiec  zniechęceniu i rezygnacji kandydata po tzw. Okresie próbnym, warto już przy tworzeniu oferty postarać się o jak najbardziej wiarygodne i rzetelne informacje. W dobie rynku pracy pracownika ma to duże znaczenie, zwłaszcza na stanowiskach specjalistycznych.
Ponadto mimo iż istnieje coś takiego jak Klasyfikacja Zawodów i specjalności, Firmy mają możliwość tworzenia stanowisk pracy adekwatnych do jej organizacji  i branży. Na przykład czynności na stanowisku „Asystentka” diametralnie różni ą się od  zakresu zadań na stanowisku Asystentki Dyrektora Produkcji w Firmie Produkcyjnej od Asystentki Dyrektora Marketingu w Agencji Reklamowej.
Dlatego już przy wyjściu potrzeby zatrudnienia pracownika należy stworzyć tzw. Profil stanowiska pracy i na nim podeprzeć ofertę pracy. (czytaj więcej)

====================================================



By się chciało chcieć - o motywacji słów kilka

=================================================================

co nas motywuje


Motywacja posiada wiele znaczeń, jednak najczęściej rozumiana jest jako stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania.
Motywowanie jest zestawem sił, które powodują, że ludzie zachowują się w określony sposób [1]Motywacja to siła, która napędza, ukierunkowuje i podtrzymuje energię w procesie realizowania celów/marzeń/planów. Co składa się na tą energię?
Tą siłą napędową może być potrzeba, pragnienie lub emocje, które skłaniają do określonego zachowania... czytaj więcej...





rozwoj osobisty


No i nadszedł Wrzesień, nieodwiecznie kojarzony z rokiem szkolnym, powrotem do nauki. Kto jeszcze się uczy, ma dziecko w wieku szkolnym albo sam jeszcze pamięta jak to było. Ale to też dobry czas na zmiany, nowe postanowienia, decyzje, cele: zaczynam się odchudzać, czas zmienić pracę, czas wprowadzić jakieś zmiany w życiu...
Ja pamiętam jak jeszcze się uczyłam też zakładałam sobie nowe cele, np. że w tym roku szkolnym poderwę tego Bartka z IIIC – no wiecie, tego blondyna.. Albo że tym razem z języka niemieckiego dostanę na koniec roku pięć…
Super, tak jak postanowienia noworoczne, lub te od poniedziałku. Co zrobić by jednak to, co sobie obiecasz, cele która stawiasz przed sobą udało się zrealizować?
Zdradzę Ci kilka ważnych zasad, które powinny Ci w tym pomóc:
- Każdy moment jest dobry na zmianę, ważne by dla Ciebie był odpowiedni;
- Musisz wiedzieć co chcesz zmienić u siebie w życiu, by ta zmiana nie była zbyt wyzywająca i górnolotna dla Ciebie;
- Pomyśl, co stanie się z Twoim życiem, gdy wprowadzisz te zmiany? Możesz wypisać sobie na kartce + i -;
- Zastanów się w jaki sposób się za to zabierzesz? Tzn. od czego zaczniesz, kiedy będziesz realizować te działania;
- Wypisz cele z podaniem terminu realizacji – Możesz zrobić to w kalendarzu czasami jednak wystarczy wypisać np. w tabeli na drzwiach lodówki… jak lista zakupów uzupełniania przez kilka dni, by czegoś nie zapomnieć. Ja czasami wypisuje tak rzeczy do zrealizowania np. przed świętami, czy organizowaną imprezą a potem systematycznie wykreślam zadania już zrealizowane;
- Zrób plan działania – pomyśl od czego zaczniesz, krok po kroku;
- Pomyśl kto Ci w tym pomoże, być może będzie Cię w tym wspierał mąż, partnerka czy mama?

- Podejdź do zmiany małymi kroczkami, spraw by stały się nawykiem potem już pójdzie z górki! Tak jak z porannym piciem kawy;

Jeżeli boisz się wprowadzania takich zmian lub nie wiesz czy tym razem się Tobie uda, przeczytaj książkę: „Gdy góra lodowa topnieje”. Opowieść ta jest rewelacyjnym przykładem na to, że zmiana się opłaca i co Ty, lub inny pingwin o tym myślisz a jakie korzyści przyniesie ta zmiana.

Najczęściej popełniane błędy przy określaniu celów:

  1. Zbyt ogólne określanie celu, np. chce schudnąć (ale ile? W jakim czasie?)
  2. Określanie celów w kategoriach negatywnych (np. nie chce być gruba)
  3. Brak jasnego i precyzyjnego terminu w którym cel ma być zrealizowany
  4. Zaprzestanie realizacji celu już po pierwszym niepowodzeniu (przecież niepowodzenia zdarzają się wszystkim! Nie łam się!)
  5. Brak wiary w siebie
  6. Lęk przed niepowodzeniem


Muszę Wam się przyznać, że post ten powstał dlatego, gdyż od września sama zaczynam wprowadzać pewne zmiany w swoim życiu, zmieniam tryb odżywiania i zaczynam bieganie.
By nie doznać szoku organizmu zaczęłam wprowadzać te zmiany właśnie małymi kroczkami – już w sierpniu rozpoczęłam dietę a od poniedziałku włączyłam do tego bieganie. Trzymajcie kciuki za to, bym wytrwała!
realizacja celow


A Ty? Masz jakieś postanowienia zmiany w swoim życiu?

Pamiętaj też o tym:
cele zawodowe

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kiedy robisz pierwsze wrażenie podczas poszukiwania pracy?



Kiedy rozpoczynasz poszukiwanie pracy, pierwsza myśl która przychodzi, dotycząca tego od czego zacząć, to CV i tzw. Pierwsze wrażenie u pracodawcy/rekrutera.
Kiedy robimy tzw. Pierwsze wrażenie?

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej? – błędna odpowiedź!


Pierwsze wrażenie robimy już podczas czytania naszej aplikacji a także… na portalach społecznościowych!
W dobie internetu rekruter „wygogluje” sobie Twój profil już wszędzie: Facebook, NK, Instagram, Twitter, Linkendin, Goldenline czy  Snapchat i wiele innych.
Pytanie: Jakie informacje umieszczasz jako ogólnodostępne?
Jeżeli jesteś zarejestrowany na którymś z tych portali i poszukujesz pracy, przejrzyj informacje które udostępniasz, gdyż  rekruter może je przeglądać. A więc:
  1.  Przejrzyj swój profil pod kątem zawodowym;
  2. Jeżeli udostępniasz mema o znaczeniu politycznym, religijnym itp., zastanów się komu je pokazujesz – „pogrzeb: w opcjach prywatności by wszelkie zdjęcia, grafiki czy teksty niekoniecznie potwierdzający Twój wizerunek  jako wzorowego pracownika nie udostępniać publicznie, zostaw je tylko dla znajomych;
  3. Udostępniaj tylko informacje dotyczące Twojej branży – oczywiście w aspekcie pozytywnym;
  4. Jeżeli prowadzisz bloga, stronę, udzielasz się w grupach branżowych – pochwal się tym, a nawet informuj w tych grupach, iż poszukujesz pracy;
  5.  Polecam założenie profilu na Linkendin lub Goldenline lub tu i tu. To portale typowo zawodowe, gdzie HRowcy poszukują kandydatów do pracy, nawet jeśli Ty aktualnie nie szukasz.
h    
      
    
     No dobrze, zadbałaś/eś o swój wizerunek w sieci to teraz pomyśl o swowie pisanym – o aplikacji, które będziesz przesyłał do potencjalnych pracodawców.

Aktualnie odpowiada się na ofertę pracę przez specjalny portal internetowy, lub po prostu wysyła na adres mailowy Firmy. Jeżeli w ofercie pisze: złóż aplikacje, to oznacza to, że pracodawca spodziewa się CV, Listu motywacyjnego a czasami też dokumentów potwierdzających odpowiednie kwalifikacje.

Życiorys zawodowy (curicullum vitae), inaczej CV - zawiera uporządkowane dane o kandydacie. Ma on wyróżniać się spośród innych CV – forma dokumentu powinna przyciągnąć uwagę i robić wrażenie pracy starannej, dokładnie przemyślanej, skierowanej do danego odbiorcy (konkretnego pracodawcy). Powinien eksponować cechy i umiejętności podane w ogłoszeniu oraz zawierać określone informacje: ukończone kursy, szkolenia, aktywność w organizacjach, udział w wolontariacie. W większości przypadków stosuje się życiorys w wersji chronologicznej, zaczynając od podania ostatniego miejsca pracy a kończąc na tym od którego rozpoczynałaś/eś karierę zawodową.

Nie wypisujemy już tylko nazwę firmy i stanowisko – przy stanowisku wymieniamy główne czynności które wykonywaliśmy na co dzień i które są zbieżne z czynnościami oferowanymi w ofercie pracy, na którą aplikujemy.
By wyróżnić się – czasami z tłumu innych życiorysów, proponuje stworzenie CV kreatywnego, niestandardowego i ukierunkowanego.

Treść listu motywacyjnego zależy od tego, czy stanowi on odpowiedź na ogłoszenie rekrutacyjne, czy też jest wysyłany do firmy, którą jest zainteresowany potencjalny kandydat, nawet jeśli nie wie, czy prowadzi ona w tej chwili nabór.
Przy pisaniu listu motywacyjnego stosuje się wymienione na początku ogólne zasady pisania dokumentów aplikacyjnych, a ponadto należy wziąć pod uwagę, że:
  1. Przede wszystkim w liście motywacyjnym powinny znaleźć się odpowiedzi na pytania: „Dlaczego staram się o pracę w tej właśnie firmie?” oraz „Dlaczego właśnie ja powinienem zostać w niej zatrudniony?”;
  2. Istotne jest imienne zaadresowanie listu z podaniem dokładnej i pełnej nazwy firmy, jej adresu oraz osoby odpowiedzialnej za rekrutację;
  3. W liście należy przekazać tylko te informacje o kwalifikacjach zawodowych, umiejętnościach i predyspozycjach, które są zbieżne z oczekiwaniami pracodawcy – nie musisz przedstawiać siebie jako osoby o wybitnych zdolnościach przywódczych, organizacyjnych etc.
  4. List motywacyjny pisze się w pierwszej osobie, a całość powinna się zmieścić na jednej stronie A4;
  5. Nie należy zapomnieć o dodaniu klauzuli o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych dla celów rekrutacji.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; (tekst jednolity: Dz.U. z 2015r., poz. 2135). 
            
 aaa jeszcze jedno… Pamiętaj by na CV umieścić aktualny numer telefony i adres e-mail ....

a jak zadzwoni telefon i głos po drugiej stronie zarosi Cię na interviev do Firmy do której aplikowałaś/eś to nie bądź zszokowana/y – to oznacza że Twój publiczny profil i CV jest w miarę profesjonalny i możesz sobie pogratulować połowy sukcesu. Teraz to już prawie z górki! Już tylko rozmowa kwalifikacyjna.




Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna jest kluczowym składnikiem procesu rekrutacji w większości firm, a ich skuteczność jest wynikiem szczegółowego planowania i przygotowania ze strony osób, które ją prowadzą. Bardzo często jest to jeden z etapów rekrutacji. O innych etapach napiszę kiedyś indziej w osobnym poście.

Podczas rozmowy badane i wyjaśniane są wszelkie wątpliwe kwestie, czyli informacje lub braki w informacjach zawartych w dokumentach aplikacyjnych. Mają na celu uzyskanie informacji o powodach działania kandydata, wyjaśnienie informacji lub sprawdzenie szczegółów. Stosuje się także coraz częściej pytania sytuacyjne, kiedy kandydat musi podać przykład postępowania z przeszłości w konkretnej sytuacji, gdyż w ten sposób określa się potencjalne przyszłe reakcje i sposób postępowania, np. reakcję na stres lub problem który może spotkać już pracownika w pracy.

Podczas rozmowy sprawdza się wiarygodność i spójność pracownika (analiza mowy ciała oraz treści wypowiedzi) ale też zapał i motywację do pracy. Dlatego na rozmowę kwalifikacyjną warto się przygotować, poznać specyfikę Firmy, zastanowić się na czym polegałyby czynności do wykonania na tym stanowisku, gdyż okazuje się, że  pracę dostają nie Ci co mają najlepsze wyniki na Dyplomach, lecz Ci, którzy reprezentują największe zaangażowanie i są zdecydowane podjąć tą pracę.

To co, zabierasz się za poszukiwanie pracy? Powodzenia!

A Tobie jak szło z poszukiwaniem pracy? Zrobiłeś coś śmiesznego?

---------------------------------------------------------------

Rozwój Zawodowy


rozwoj zawodowy


Rozwój zawodowy wpisuje się w rozwój osobisty jednostki i często stanowi ważną składową funkcjonowania człowieka. Realizacja wszystkich potencjalnych możliwości wynika z naturalnego popędu do rozwoju, do wzrostu, do osiągnięcia swojej pełni.
Często też działania pozazawodowe przenikają pośrednio do sfery zawodowej i tym samym wzbogacają kompetencje pracownika o nową wiedzę, umiejętności oraz doświadczenia, niekoniecznie bezpośrednio związane z wykonywaną pracą, jednakże być może w którymś momencie pomocne w jej wykonywaniu.

Rozwój zawodowy w węższym ujęciu definiowany jest między innymi jako proces wykorzystywany do stworzenia możliwości rozwijania zawodowych zainteresowań i zdolności pracowników2, co w efekcie ma prowadzić do poszerzania ich wiedzy i umiejętności w określonym obszarze. Bardziej szczegółowo określają to J. Sutherland i D. Canwell3, wskazując na pięć podstawowych funkcji rozwoju zawodowego, takich jak:
  1. poszerzanie wiedzy - pomocnej w sytuacjach problemowych, zwłaszcza w pracy koncepcyjnej;
  2. uczenie się na podstawie doświadczeń - zdobywanie wiedzy praktycznej poprzez obserwację siebie i innych pracowników oraz wdrażanie nowych rozwiązań do wykonywanej pracy;
  3. rozwój nowych postaw i przekonań - zmiana dotychczasowych poglądów, przeformułowywanie systemu wartości, zasad i norm postępowania;
  4. możliwość odbudowywania kwalifikacji zawodowych - dotyczy wymiaru jednostkowego i odnosi się do indywidualnych kompetencji pracownika, ich diagnozowania i podnoszenia na wyższy poziom;
  5. współpraca i wkład w rozwój personelu - dzielenie się wiedzą i umiejętnościami, korzystanie z zasobów wiedzy innych pracowników, wzajemne uczenie się i działanie (coaching, mentoring, peertutoring).

Na temat rozwoju zawodowego jest wiele poglądów, przy czym na uwagę zasługują te, które dotyczą cech, satysfakcji, potrzeb, wydatkowaniu energii, wyboru i decyzji, a także zachowań zawodowych, ciągłości zawodowej oraz miejsca i przestrzeni.
Właściwie trudno jest analizować rozwój zawodowy w oderwaniu od rozwoju osobistego, ponieważ są to procesy, które w pewnym okresie życia biegną równolegle, przenikają się i wzajemnie na siebie wpływają.

Dlatego tak ważne jest osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym. By dostrzec tą zależność dla niektórych potrzeba miesięcy, a dla innych lat. Niestety bardzo często albo mamy do czynienia z zbytnim angażowaniem się w życie zawodowe (pracoholizm), objawiającym się z oporem inwestowaniem swojego czasu wolnego i energię w działania rozwojowe mogące przynieść korzyści w odległej perspektywie Firmie. Pracownicy tacy odczuwają potrzebę ciągłego nabywania wiedzy i doskonalenia swoich kompetencji konkretnie związanych z wykonywanym stanowiskiem pracy.  W perspektywie długoterminowej nie jest to dobre ani dla pracownika ani dla Pracodawcy, gdyż taki człowiek bardzo szybko wypala się zawodowo.
rozwoj osobisty

Lub odwrotnie – są osoby, które rezygnują z własnego rozwoju i kariery, całkowicie poświęcając się obowiązkom rodzinnym. Mija tak kilka lat i dopiero gdy dzieci stają się dorosłe, uświadamiają sobie, że nic dla siebie nie zrobiły, brak satysfakcji zawodowej, presja otoczenia, znajomych pracujących i w aspekcie ekonomiczno-społecznym – brak wypracowanego czasu pracy niezbędnego do otrzymania emerytury.

Co zrobić, by osiągnąć równowagę w sytuacji gdy właśnie pracujesz za dużo
  1. Przede wszystkim usiądź.  Sam/a, rodzinę wyślij na spacer, zrób sobie kawę lub herbatę, weź notatnik w rękę.
  2. Zastanów się, do czego dążysz? Jaką pozycję zawodową chcesz osiągnąć.
  3. Może problemem jest to, że zgadzasz się na wszystko, co Szef Cię prosi byś zrobił/a? Może Twoim problemem jest brak asertywności lub tak popularnie w ostatnim czasie używane pojęcie: zbyt często przekraczasz granicę strefy komfortu? Popracuj nad tym
  4. A może nawet nie wykonujesz tych zadań które budzą w Tobie zainteresowanie?
  5. Jeżeli aktualnie nie możesz pozwolić sobie na bycie bez pracy – nie porzucaj jej. W między czasie szukaj tej, która będzie Cię satysfakcjonować, w której będziesz spędzać mniej czasu i tym samym więcej z rodziną
  6. W wolnej chwili rób to, co przynosi Ci satysfakcję, oddaj się hobby i pasji. Nie zapomnij o tym napisać w CV, jeśli będziesz szukać pracy zawodowej podobnej! Bardzo często ostatnio nie liczy się doświadczenie zawodowe na tym konkretnym stanowisku, a posiadana wiedza i umiejętności.

Co zrobić, by osiągnąć taką równowagę w sytuacji gdy nie pracujesz aktualnie zawodowo bo np. wychowujesz dzieci? Początek będzie ten sam:
  1. Przede wszystkim usiądź.  Sam/a, rodzinę wyślij na spacer, zrób sobie kawę lub herbatę, weź notatnik w rękę.
  2. Zastanów się, co chcesz robić? Czy jest Ci z tym dobrze, czy jednak brakuje życia zawodowego, zarabiania własnych pieniędzy, a przede wszystkim spełniania się zgodnie z zainteresowaniami?
  3. Dłuższa przerwa na rynku pracy nie jest mile widziana, chyba, że wykażesz się aktywnością zawodową.
  4. Może aktywne poszukiwanie pracy możesz rozpocząć dopiero za rok, dwa, trzy, to nic. Pomyśl o sobie już teraz. Jeżeli szukasz teraz bezskutecznie pracy – to nic. Zastanów się, może należy zmienić obszar poszukiwań? Inne stanowiska, inne branże?
  5. W całym dniu codziennych obowiązków zaplanuj czas na swój rozwój – bezpłatne webinaria, śledzenie stron branżowych, uczestnictwo w kursach, szkoleniach i warsztatach, pisanie bloga, który.
  6. Wszystko możesz uzupełniać na bieżąco w CV.

Dla mnie rozwój zawodowy ma miejsce wtedy, gdy:
- czytasz posty, artykuły dotyczące zagadnień Ciebie interesujących, np. blog z przepisami kulinarnymi, które potem wykorzystujesz, wypróbowujesz u siebie w kuchni;
- czytasz artykuły/rozporządzenia, nowości dot. własnej pracy zawodowej, zakresu zadań realizowanych;
- czytasz książki obyczajowe, literaturę, którą lubisz czytać, dzięki czemu jesteś zadowolony z życia;
- sam/a tworzysz bloga na tematy, które Ciebie interesują, pasjonują. Robisz do dla siebie ale dajesz siebie, swoją wiedzę, energię i zapał innym.
Rozwijasz się, gdy robisz coś zgodnie z własnymi zainteresowaniami i zamiłowaniem (pasji).

Rozwój zawodowy nie zawsze musi być zakończony Certyfikatem czy Dyplomem!

--------------------------------------------------------------------------------

O Pracodawcach w sieci


  Szukając pracy bardzo często robimy to przez internet. Pozyskujemy oferty pracy ale i opinie o firmach.
         W internecie można znaleźć strony na których pracownicy wyrażają swoje opinie o miejscu w którym pracują.
       Fajny pomysł był – gdyż poszukującym pracy miał pomóc w podejmowaniu decyzji czy do danej firmy warto aplikować? Jednakże w ostateczności, miejsca te stały się placem wylewania żalów na pracodawcę w czasie ciężkim dla danego pracownika.
Sugeruje by opinie te dzielić przez pięć, zwracać uwagę na następujące sytuacje:

  •     Ilość negatywnych opinii w danym odcinku czasowym – musiało wydarzyć się coś co spowodowało wybuch żalów, natomiast jeśli przez pewien czas był spokój to ozn. Że to tylko chwilowe zawirowania w danej firmie. Jeżeli negaty pojawiają się systematycznie to może oznaczać że Firma rzeczywiście ma złą renomę.
  •       Pamiętajcie że wypowiadają się głównie rozżaleni pracownicy – Ci którym jest dobrze, tylko czytają. Zatem jeśli wiesz ile pracowników liczy sobie firma (np. 200) a ile jest negatywnych wpisów (np. 5) to sam sobie odpowiedz na pytanie czy ta Firma rzeczywiście jest tak żałosna?
            Piszę to świadomie i z żalem, gdyż pracując w wielu firmach i rozmawiając z znajomymi z branży HR spotkałam się z taką sytuacją. Gdy w Firmie była super atmosfera i dobrze się działo - opinii brakowało. Gdy wydarzyło się coś złego - opinii w sieci nagle dużo i same negatywne.
               Czy zauważyłeś podobną sytuację?
---------------------------------------------------------------------------------

Nie bój się zmian

Osobista marka

5 sposobów na poprawę nastroju



Wiosenny targ… ofert pracy






Optymista czy pesymista?


1 komentarz:

  1. Ciekawie piszesz...widać, ze masz doswiadczenie, przyjemnie się czyta:)

    OdpowiedzUsuń