Podjęłam
się napisania artykułu, głównie by wzbudzić konwersację czytelników na blogu –
zgadzasz się czy nie zgadzasz z tym co znajdziesz poniżej? Zostaw proszę
komentarz.
Marka osobista co to jest?
Marka osobista czyli Jak Cię widzą tak Cię piszą
Szerokie ujęcie z ang. Personal branding, wg Wikipedii
Strategia
marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swojej wartości
na rynku pracy za pomocą specjalistów ds. wizerunku. Personal branding
rozpowszechniony jest szczególnie w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania
wizerunku (zarządzanie osobą jako marką). Strategia personal branding stosowana
jest przez osoby publiczne – polityków, dziennikarzy, aktorów, sportowców,
ludzi nauki, menedżerów. W Stanach Zjednoczonych konsultanci wizerunkowi
budujący reputację osób publicznych są nieodłączną częścią ich sukcesu. W
Polsce zadania z zakresu personal branding realizowane są najczęściej przez
wyspecjalizowane w działaniach na rzecz marketingu politycznego agencje PR.
Indywidualne ujęcie, osobiste
Jak Cię
widzą tak Cię piszą, jak się prezentujesz pracodawcy, czy wystawią Ci
referencje? Co myśli o Tobie potencjalny klient?
Cokolwiek przeczytasz i zrozumiesz z tego artykułu PAMIĘTAJ, że ważne jest ukazanie siebie, takim jakim jesteś a nie takim, jakim chcieliby Cię widzieć inni.
Ważne jest już samo ukazanie się światu, by inni widzieli, że taki potencjał chodzi po ziemi!
Warto
pomyśleć o sobie jako o marce to ostatnio bardzo popularne ujęcie.
Zazwyczaj
mówi się o wypromowaniu posiadanej już marki, wypromowaniu samego siebie czyli
o działaniach de facto marketingowych. Rzeczywiście, niekiedy można spotkać
ludzi, którzy dokładnie wiedzą kim chcą być i co chcą robić, ludzi przekonanych
o swojej wartości, pragnących tylko przebić się do szerszej świadomości
społecznej. Są też ludzie, którzy odczuwają potrzebę przekonania samych siebie,
udowodnienia sobie, że są specjalistami, że są marką, którą warto pochwalić się
przed innymi.
Pomysłu na
siebie, na swoją działalność zawodową, na życie najczęściej poszukują uczniowie
kończący szkołę, studenci ostatnich lat, uczestnicy kursów specjalistycznych
czy studiów podyplomowych. Nie potrafią dostrzec talentów, własnej
wyjątkowości, co sprawia, że niezwykle ciężko jest im zaistnieć na rynku. Innymi słowy, budowanie podstaw marki można określić, jako budowanie poczucia
wartości i pewności siebie, a także celu zawodowego.
O swoją
markę powinni zatroszczyć się nie tylko pracujący na własny rachunek
(przedsiębiorcy, freelancerzy), ale także osoby poszukujące pracy etatowej.
Fachowiec, który potrafi udowodnić, że jest w stanie rozwiązać konkretne
problemy w firmie, może liczyć na etat.
Budując
swoja osobistą markę należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
– Kim jestem
i do czego dążę?
– Co robię
(jakie problemy rozwiązuję), a czego nie robię?
– Co mnie
wyróżnia, jakie są moje cechy unikalne?
– Kto jest/będzie
moim klientem/odbiorcą?
W ten sposób
formułujesz swoją misję życiową. To definicja Twoich ambicji i ról
życiowych jakie chcesz pełnić. Misja życiowa nadaje sens wszelkim naszym
działaniom, to przyczyna dla której wstajesz rano z łóżka.
Następnym
krokiem jest stworzenie wizji rozwoju. Każda szanująca się marka
definiuje swój cel strategiczny i biznesowy, ma strategię rozwoju, strategię
długo i krótkoterminową, a tutaj mówimy przecież o Twoim własnym rozwoju
osobistym. Kim chcesz być za pięć, dziesięć czy piętnaście lat? Gdzie chcesz
być? Jakimi ludźmi chcesz się otaczać? Twórz odważne i ambitne wizje, takie,
które będą Cię motywowały do działania, na myśl o których będziesz się
uśmiechać, takie do których warto dążyć.
By
zrealizować wizję należy opracować plan działania. Krok po kroku
zastanów się co musisz jeszcze zrobić, czego nauczyć się by ten cel osiągnąć.
Stawiaj sobie wyzwania, wychodź poza swoją strefę komfortu, wybieraj zadania
wymagające, ale też łam konwencje, przetwarzaj i twórz nowe. Wszystko, co
robisz i jak to robisz buduje Twoją markę osobistą.
Postaraj się
w tym wszystkim być sobą. nie udawaj nikogo innego. Masz w sobie
talenty, predyspozycje i pasje, na których możesz zbudować porządną markę.
Marka osobista to coś więcej niż wizerunek. Wizerunek można sztucznie stworzyć,
ale jeśli nie będzie autentyczny, prędzej czy później runie. Jednakże obok tej
marki osobistej wizerunek/wygląd zewnętrzny powinien iść w parze, tak jak i
komunikacja werbalna.
Czasami przy
tworzeniu marki warto pomóc sobie dzięki specjalistom. W dzisiejszych czasach
pomagają w tym również social media – skorzystaj z nich!
Jaki Twój
wizerunek pokazuje Facebook czy Twitter? Jak wygląda Twój profil na GoldenLine
lub LinkedIn? Pomyśl, że rekruter poszukujący pracownika na wymarzone dla
Ciebie stanowisko w wymarzonej firmie sprawdza właśnie Twoje profile w social
media... i co widzi? Na co zwróciłbyś szczególną uwagę? Czego byś nie
rekomendował? Budując swoją markę osobistą masz jedyną i niepowtarzalną szansę
być swoim własnym brand managerem i bohaterem marki jednocześnie.
UWAGA!!!
Ta część
artykułu zawiera lokowanie produktu / osobistych marek!!
A o to
przykłady osób/osobistych marek, które w ciągu kilku lat swojej działalności
stały się znanymi i „fachowymi” markami. Ponadto same służą pomocą w rozwijaniu
i zaistnieniu innym ludziom:
1. Jeśli jeszcze nie wiesz co chcesz robić, w czym jesteś
dobry, jakie jest Twoje miejsce we wrzechświecie o nazwie – życie zawodowe –
pomyśl o szkoleniach, spotkaniach z specjalistą który pomoże Ci to miejsce
znaleźć. Na szkoleniu u ADA zmotywujesz się do działania,
zdobędziesz ważne informacje dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi, tak ważne
w przypadku prowadzenia firmy!
2. Jeżeli wiesz co chcesz robić, ale nie wiesz jak dojść do
celu, albo stajesz w miejscu, gdziesz w drodze do niego - skorzystaj z fachowca
np. coacha, który popracuje z Tobą i nad Tobą.
ASIA pomoże Ci także być jednocześnie efektywnym i mieć dobre
relacje z pracownikami, doradzi jak nimi kierować, by zmotywowani i chętni
podejmowali nowe wyzwania!
3. Jeżeli to co robisz – robisz świetnie ale nie wiesz jak
to ubrać, by świat się o Tobie dowiedział – odwołaj się do fachowców, którzy
zadbają o Twoją reklamę, Twój wizerunek medialny, skorzystaj z pomocy
specjalisty np. osoby od reklamy, stworzenia wizytówki, skontaktuj się z grafikiem – osobiście polecam: Wiki
Stworzy
dla Ciebie wizytówkę, logo, reklamę, stronę internetową a przede wszystkim
wspomoże cennymi wskazówkami promowania siebie w internecie. Polecam!
4. Jeżeli robisz wszystko rewelacyjnie ale żałośnie
wyglądasz… hmmm… tzn. robisz sobie kiepskie zdjęcia i umieszczasz je na social
media – polecam skorzystanie z usług fachowego fotografa który wykona dla
Ciebie profesjonalną sesję – Łukasz. Każdy chciałby mieć prawdziwe
profesjonalne biznesowe zdjęcia, a właśnie Łukasz m.in. w tym jest bardzo
dobry.
Skorzystałam:
- wikipedia
Dla mnie kiedyś odkryciem było to, że jako pisarka, czy blogerka, jestem marką. Kiedyś to określenie kojarzyło mi się tylko z dużymi firmami. Ale myślę, że całkiem nieźle poradziłam sobie z wyrobieniem własnej, szczytowej marki :)
OdpowiedzUsuń