Zawód Wedding Plannera w przeciągu ostatnich
kilku lat zyskał na popularności. Organizacja ślubu to poważne przedsięwzięcie,
a nie wszystkie Pary są gotowe i mają czas na samodzielne stawienie mu czoła. W
takim przypadku po pomoc zwracają się do wyspecjalizowanych w tej dziedzinie
Wedding Plannerów.
1.
Opis/ charakterystyka zawodu.
Praca
konsultanta daje dużą satysfakcję, a w szczególności gdy, tak jak jest to w
moim przypadku pasja staje się pracą.
Należy jednak wiedzieć, że śluby to nie tylko kokardki, kwiatki, dekoracje i
suknia ślubna – to jest już wisienka na torcie.
Wedding Planner musi wykazać
się szeregiem umiejętności związanych z dobrą organizacją pracy i talentem do
negocjacji. Musi także orientować się, jacy podwykonawcy będą potrzebni Parze Młodej
w jednym z najważniejszych dla niej dni. W mojej pracy pełnię wiele ról takich
jak: psycholog, negocjator, przyjaciółka, ekspert, doradca, przewodnik po
nowych trendach, tradycjach, ślubnym savoir-vivrze. Należy posiadać
umiejętnością planowania, zarządzania wysokimi budżetami, przewidywania i
zapobiegania problemom oraz wykazywać się
dużą odpornością na stres, być dyspozycyjnym i posiadać prawo jazdy.
Powinno się również znać języki obce. Przez wiele miesięcy przygotowań jestem
na każde wezwanie Pary Młodej, by służyć swoją radą i doświadczeniem.
W
tym zawodzie najbardziej wartościową rzeczą jest notes z odpowiednimi
kontaktami, listą rzetelnych i sprawdzonych partnerów takich jak floryści,
salony sukien, wizażyści, fotoreporterzy, muzycy, kreatorzy wizerunku,
cukiernie i wielu innych.
Zakres
obowiązków Konsultanta określają narzeczeni, w zależności od tego, jak duży
wkład chcą/ mogą mieć oni sami w przygotowania. Może to być kompleksowa usługa
zorganizowania uroczystości ślubnej i przyjęcia weselnego wraz z koordynacją,
bądź też pomoc tylko w wybranych elementach. Ostatnio obserwuję wzrost
zainteresowania usługa „pogotowani ślubnego” - czyli pomoc w nagłych, nieprzewidzianych
sytuacjach, kiedy Młodzi wzięli na siebie ciężar przygotowań, a niestety nie
wszystko idzie tak jak powinno. Oferta Wedding Plannera jest kierowana głównie
do tych Par, które nie mają czasu na samodzielną organizację tego szczególnego
dnia. Najczęściej są to osoby, które dużo pracują, mieszkają za granicą lub
zwyczajnie przytłacza ich ogrom spraw i nie wiedzą jak sobie poradzić.
2. Ukończenie
szkoły.
Niestety
na rynku polskim nie ma szkoły, która przygotowuje do pracy Konsultanta
Ślubnego.
Idealnie,
jeśli posiada się wiedzę i praktykę na przykład z zakresu hotelarstwa,
gastronomii, bezpośredniej obsługi Klienta. Należałoby również ukończyć kurs
Konsultanta Ślubnego, dzięki któremu zapoznamy osoby pracujące w tym zawodzie,
zdobędziemy wiedzę specjalistyczną z zakresu organizacji ślubów i wesel.
Osoba
zajmującą się organizacją wesel i przyjęć ślubnych musi być otwarta,
towarzyska, szybko nawiązująca kontakty. To osoba, która pracuje z ludźmi,
dlatego powinna czerpać z kontaktów międzyludzkich przyjemność i mieć dużą
tolerancję na innych. Organizator uroczystości pracuje pod presją czasu, więc
pewność siebie, a co za tym idzie asertywność, gra tu dużą rolę.
3.
Gdzie można znaleźć pracę.
Jeśli
zdecydujemy się na pracę Konsultanta Ślubnego to możemy założyć własną
działalność gospodarczą lub zatrudnić się w agencji ślubnej. Klientów zdobywa
się zazwyczaj przez osobiste kontakty, z polecenia lub przez Internet.
4.
Charakterystyka wykonywanych zadań i
czynności.
Jak
to wygląda moja praca na co dzień? W dużej mierze jest to praca organizatora.
Pracując w tym zawodzie należy przygotować do konieczności odbywania wielu
spotkań i rozmów - zarówno z Parą Młodą, jak i z wykonawcami usług ślubnych.
Moja praca co również nieustanne doszkalanie się i podążanie za trendami. Organizacja
pracy zależy ode mnie – trzeba sobie uświadomić, że jej ramy czasowe
determinuje termin ślubu - wszystko trzeba dobrze zaplanować od A do Z. Nie ma
mowy o żadnych przesunięciach terminów czy opóźnieniach, dlatego tak ważna jest
samodyscyplina i dobra organizacja pracy.
fot. Melonik i Welonik
Wynagrodzenie
jest uzależnione od sposobu zatrudnienia. Jeśli konsultant prowadzi działalność
gospodarczą, zazwyczaj będzie to uzgodniona prowizja - jej wysokość zależy od
umowy z klientami. Jeśli natomiast organizator wesel jest zatrudniony w jednej
z agencji ślubnych, może liczyć na pensję i prowizję.
Na
każdym etapie obsługi Klienta adrenalina jest podwyższona. Apogeum osiągam w
dniu ślubu i wesela, kiedy to właśnie ja muszę udźwignąć całą odpowiedzialność
za przebieg uroczystości, tutaj nie będzie powtórki. Żeby wszystko udało się
zgodnie z oczekiwaniami Państwa Młodych zazwyczaj pomaga mi mój zespół, który
składa się z 2-3 osób. Liczba osób zaangażowanych w powodzenie całości
uroczystości jest oczywiście znacznie większa, wszystko zależy od tego, jakiego
kalibru jest impreza.
5. Co w tej
pracy podoba mi się najbardziej?
Wyzwania
i możliwość pracy z ludźmi.
Każda Para, każdy projekt jest swoistym wyzwaniem.
I to jest według mnie w tej pracy najpiękniejsze i najprzyjemniejsze.
Z każdą z
Par rozpoczynam nowy rozdział, opowiadają mi o swoich marzeniach dotyczących
ślubu. Gdy te marzenia stają się rzeczywistością to jest to największa
satysfakcja i najlepsza zapłata za wielomiesięczna pracę. Za każdym razem
odkrywam i realizuję nową miłosną historię. Wyzwania są różne na różnym etapie.
Czasem jest to obsługa bardzo wymagającego Klienta, czasem znalezienie jakichś
wyszukanych detali.
Z pewnością każdy projekt to kolejne spełnione marzenie o
bajkowym ślubie i uczestnictwo w najpiękniejszym dniu w życiu.
Jeżeli potrzebujesz Konsultanta Ślubnego - to znalazłeś się we właściwym miejscu. Firma Melonik i Welonik jest w tym najlepsza!
a może miałaś/eś do czynienia z konsultantem? Podziel się wrażeniami :)
Haha, tak sobie myślę, że jeśli ja miałabym wykonywać jakikolwiek zawód związany z planowaniem, to byłaby to kompletna katastrofa ;)
OdpowiedzUsuńoj nie byłoby chyba tak źle... :) To znaczy że Ty umiesz działać pod presją? Wszystko razem i na ostatnią chwilę ;)
UsuńJa też :) Jestem zadaniowa :)
Usuń:)
UsuńDlatego warto zadzwonić do Pani Justynki :)
OdpowiedzUsuńWarto warto ;)
UsuńNa pewno nie jest to łatwa praca :) Panny młode bywają kapryśne, a jak do tego dodać mamusie..... :)
OdpowiedzUsuńMasz rację, nie jest to praca dla wszystkich ale wszystkim ta osoba może pomóc stać się szczęśliwym :)
UsuńPraca marzenie :)
OdpowiedzUsuńNa pewno bardzo wyczerpująca i ucząca pokory ale efekty... Warte zachodu :)
Usuń