... Dobrze jeśli jesteś świadomy swojej niedoskonałości, jeżeli jednak wydaje Ci się, że idealnie zarządzasz swoim Działem a jednak masz wrażenie że coś jest nie tak, że pracownicy nie są z Tobą szczerzy, że co jakiś czas zwalnia się ktoś kto wg Ciebie był naprawdę dobrym pracownikiem i nie rozumiesz tego dlaczego odszedł, przeczytaj ten artykuł.
Zebrałam 10 najważniejszych - według mnie błędów menagera, czyli osoby zarządzającej zespołem ludzi. Jeżeli uświadomisz sobie, że Ty również popełniasz któryś z nich - spróbuj go wyeliminować w swoim działaniu i poczekaj na efekty.
1. Nie słuchasz pracownika swego – co z
tego że rozmawiacie o strutu tutu co robisz w weekend bla bla a nie słuchasz co
dzieje się w zespole? Czasami warto wysłuchać każdego indywidualnie by pomiędzy
słowami dowiedzieć się co dzieje się w Dziale. Najlepiej zrobić to podczas
indywidualnej oceny pracowniczej raz do roku ale warto poświęcić ten swój cenny
czas częściej.
2 Stawianie celów nieużytecznych z punktu
widzenia pracownik. Każdy człowiek zacznie
efektywnie pracować nad rozwiązaniem problemu, jeżeli wie, że z osiągnięcia
celu będzie mieć korzyści. Managerowie często mają tendencję do stawiania
pracownikom celów, które odbierane są przez pracowników jako zupełnie z nimi
niezwiązane, przez co motywacja do ich osiągnięcia spada. Fajnie, jeśli cel
służbowy był sprzężny z celem osobistym pracownika
WSKAZÓWKA: Naucz się słuchać
swoich podwładnych! Pokaż im zalety osiągnięcia danego celu i korzyści jakie
będą mieć z jego realizacji!
3. Nie wiesz czym się pracownik zajmuje
– jesteś naprawdę pewien, że wiesz na
czym polega praca Twojego pracownika? Wiesz z jaką skalą emocji, stresu na co
dzień się bije? Czy wolisz unikać tej wiedzy by samemu mieć święty spokój? A
wiesz do czego to zmierza? Co o Tobie wtedy myślą? No właśnie. Jeśli chcesz być
dobrym menagerem warto to wiedzieć i pomóc im rozwiązywać problemy.
4. Nie nagradzasz pracownika – nie
chodzi tu tylko o nagrodę pieniężna jak premia, podwyżka wynagrodzenia itp. Mam
na myśli również nagrodę słowną jak pochwalę czy zauważanie zaangażowania
pracownika w wykonywane zadania i realizację celów. Jeżeli nie nagradzasz
pracownika tylko krytykujesz w momencie popełnienia błędu, zniechęcasz Go do realizacji
celów.
5. Nieumiejętność
delegowania zadań. Ten błąd jest najczęstszym powodem porażek managerów. Albo
delegujesz za dużo jednemu pracownikowi a drugiemu wcale albo delegujesz za
mało i sam wykonujesz wszystkie obowiązki. Bardzo często polega to na tym, że nowe
obowiązki deleguje się na pracownika słabego i najbardziej pracowitego ale co
wtedy dzieje się z tym pracownikiem i pozostałymi pracownikami? Ten przeciążony
traci motywację, zniechęca się i prawdopodobnie zwolni z pracy a Ty stracisz
cennego pracownika, będziesz miał bałagan bo prawdopodobnie
nie będziesz miał innego kandydata na to stanowisko.
W przypadku braku umiejętności
delegowania zadań możesz doprowadzić do tego, że pracownik się rozleniwia („bo
przecież kierownik zrobi to za mnie”), lub pracownik czuje, że manager mu nie
ufa i sam zaczyna tracić do niego zaufanie.
6. Niedocenianie wpływu umiejętności
interpersonalnych
Zarządzanie oznacza osiąganie celów
przez pracę innych, więc managerowie potrzebują dobrze rozwiniętych
umiejętności interpersonalnych, aby poradzić sobie z ludźmi nad, pod i obok
siebie. Kontrola własnych emocji (nie popadanie w wściekłość lub nadmierną
euforię) oraz odczytywanie emocji innych są kluczowe. Warto powstrzymywać
właśne myśli i emocje, by nie
doprowadzić do negatywnych reakcji wśród pracowników.
7. Brak odpowiedzialności
Dobry manager podejmuje ryzyko i bierze
odpowiedzialność za wyniki swoje jak i zespołu. Uczy się na błędach, nie szuka
kozła ofiarnego. I nie jest tak że jak zespół osiągnie sukces to jest to sukces
menagera a jak porażkę to jest to wina/błąd tylko pracownika!
8. Managerowie muszą być liderami, będącymi w
stanie tworzyć i rozwijać zróżnicowane zespoły (które cechują się największą
skutecznością).Powinien dążyć do utrwalanie więzi a nie pielęgnować negatywne
uczucia i rywalizację. Rywalizacja czasami jest dobra – ważne jednak by nie
zrodziła się w trwały i negatywny nawyk członków grupy. Jeżeli nie posiadasz zdolności
do budowania zespołów – nie jesteś dobrym menagerem.
9. Kierownicy – zwłaszcza w zespołach
sprzedażowych – od samego początku, kiedy dostają grupę podwładnych zaczynają
mocno naciskać zespół na osiąganie wyników i realizację planów. Niestety,
zbytni nacisk na wyniki daje krótkotrwałe efekty – dział zaczyna wprawdzie
efektywnie pracować, ale pracownicy którzy stają się traktowani jak narzędzie,
szybko się wypalają i albo przestają być efektywni, albo też zaczynają szukać
nowej pracy. Zastanów się jak zmotywować pracownika do dawania zysków firmie,
jasny i czytelny regulamin premiowania ma tutaj naprawdę bardzo duże znaczenie!
10. Słaby przepływ informacji pomiędzy zespołami
(komunikacja pozioma). Pracownicy jednego działu nie wiedzą, co się dzieje w
innym. Często z takiej sytuacji wynika to, że dwa zespoły pracują nad tym samym
rozwiązaniem.
Czasami jednak ten słaby przepływ
informacji dotyczy ważnych organizacyjnych spraw dla pracowników np. zmiany
kadrowe i stanowiskowe w firmie. O pewnych zmianach i kwestiach pracownicy
powinni dowiedzieć się od swojego przełożonego a nie tzw. Pocztą pantoflową! Nieumiejętne
prowadzenie zebrań lub w ogóle nie prowadzenie zebrań w dziale – dotyczy to w
głównej mierze braku przepływu informacji w Dziale. Najlepszym sposobem na
informowanie jest właśnie zebranie.
To tylko 10 wskazówek dla osób
zarządzających pracownikami, w literaturze, sieci można znaleźć ich multum.
Od Ciebie zależy czy zrobisz z nich
użytek.
Na zakończenie kilka ciekawych cytatów
znanych na świecie przywódców:
"Sukces na prawie każdym polu zależy o
wiele bardziej od energii i parcia do celu, niż od inteligencji. To tłumaczy,
dlaczego wokół nas jest tak dużo głupich liderów." Sloan Wilson,
amerykański pisarz.
„Dawniej przywództwo wynikało z siły mięśni.
Dzisiaj oznacza dogadywanie się z ludźmi." Mahatma Ghandi, indyjski przywódca narodowy.
"Ważne jest w życiu, by wiedzieć, kiedy
skorzystać z okazji, ale nie mniej ważne wiedzieć, kiedy z niej korzystać nie
należy." Benjamin Disraeli, brytyjski polityk,
... i mój ulubiony...
„Zabierzcie mi cały majątek, tylko zostawcie
mi moich ludzi, a ja odbuduję wszystko” Henry Ford amerykański przemysłowiec.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz