sobota, 7 maja 2016

Mea culpa... czyli 10 błędów menagera

bledy menagera

... Dobrze jeśli jesteś świadomy swojej niedoskonałości, jeżeli jednak wydaje Ci się, że idealnie zarządzasz swoim Działem a jednak masz wrażenie że coś jest nie tak, że pracownicy nie są z Tobą szczerzy, że co jakiś czas zwalnia się ktoś kto wg Ciebie był naprawdę dobrym pracownikiem i nie rozumiesz tego dlaczego odszedł, przeczytaj ten artykuł.
 Zebrałam 10 najważniejszych - według mnie błędów menagera, czyli osoby zarządzającej zespołem ludzi. Jeżeli uświadomisz sobie, że Ty również popełniasz któryś z nich - spróbuj go wyeliminować w swoim działaniu i poczekaj na efekty.

     1. Nie słuchasz pracownika swego – co z tego że rozmawiacie o strutu tutu co robisz w weekend bla bla a nie słuchasz co dzieje się w zespole? Czasami warto wysłuchać każdego indywidualnie by pomiędzy słowami dowiedzieć się co dzieje się w Dziale. Najlepiej zrobić to podczas indywidualnej oceny pracowniczej raz do roku ale warto poświęcić ten swój cenny czas częściej.
2   Stawianie celów nieużytecznych z punktu widzenia pracownik. Każdy człowiek zacznie efektywnie pracować nad rozwiązaniem problemu, jeżeli wie, że z osiągnięcia celu będzie mieć korzyści. Managerowie często mają tendencję do stawiania pracownikom celów, które odbierane są przez pracowników jako zupełnie z nimi niezwiązane, przez co motywacja do ich osiągnięcia spada. Fajnie, jeśli cel służbowy był sprzężny z celem osobistym pracownika
     
    WSKAZÓWKA: Naucz się słuchać swoich podwładnych! Pokaż im zalety osiągnięcia danego celu i korzyści jakie będą mieć z jego realizacji!

3. Nie wiesz czym się pracownik zajmuje – jesteś naprawdę pewien, że wiesz  na czym polega praca Twojego pracownika? Wiesz z jaką skalą emocji, stresu na co dzień się bije? Czy wolisz unikać tej wiedzy by samemu mieć święty spokój? A wiesz do czego to zmierza? Co o Tobie wtedy myślą? No właśnie. Jeśli chcesz być dobrym menagerem warto to wiedzieć i pomóc im rozwiązywać problemy.
    
    4. Nie nagradzasz pracownika – nie chodzi tu tylko o nagrodę pieniężna jak premia, podwyżka wynagrodzenia itp. Mam na myśli również nagrodę słowną jak pochwalę czy zauważanie zaangażowania pracownika w wykonywane zadania i realizację celów. Jeżeli nie nagradzasz pracownika tylko krytykujesz w momencie popełnienia błędu, zniechęcasz Go do realizacji celów.
    
    5.  Nieumiejętność delegowania zadań. Ten błąd jest najczęstszym powodem porażek managerów. Albo delegujesz za dużo jednemu pracownikowi a drugiemu wcale albo delegujesz za mało i sam wykonujesz wszystkie obowiązki.  Bardzo często polega to na tym, że nowe obowiązki deleguje się na pracownika słabego i najbardziej pracowitego ale co wtedy dzieje się z tym pracownikiem i pozostałymi pracownikami? Ten przeciążony traci motywację, zniechęca się i prawdopodobnie zwolni z pracy a Ty stracisz cennego pracownika, będziesz miał bałagan  bo prawdopodobnie nie będziesz miał innego kandydata na to stanowisko.
W przypadku braku umiejętności delegowania zadań możesz doprowadzić do tego, że pracownik się rozleniwia („bo przecież kierownik zrobi to za mnie”), lub pracownik czuje, że manager mu nie ufa i sam zaczyna tracić do niego zaufanie.

6. Niedocenianie wpływu umiejętności interpersonalnych
Zarządzanie oznacza osiąganie celów przez pracę innych, więc managerowie potrzebują dobrze rozwiniętych umiejętności interpersonalnych, aby poradzić sobie z ludźmi nad, pod i obok siebie. Kontrola własnych emocji (nie popadanie w wściekłość lub nadmierną euforię) oraz odczytywanie emocji innych są kluczowe. Warto powstrzymywać właśne myśli i emocje,  by nie doprowadzić do negatywnych reakcji wśród pracowników.

7.  Brak odpowiedzialności
Dobry manager podejmuje ryzyko i bierze odpowiedzialność za wyniki swoje jak i zespołu. Uczy się na błędach, nie szuka kozła ofiarnego. I nie jest tak że jak zespół osiągnie sukces to jest to sukces menagera a jak porażkę to jest to wina/błąd tylko pracownika!

8. Managerowie muszą być liderami, będącymi w stanie tworzyć i rozwijać zróżnicowane zespoły (które cechują się największą skutecznością).Powinien dążyć do utrwalanie więzi a nie pielęgnować negatywne uczucia i rywalizację. Rywalizacja czasami jest dobra – ważne jednak by nie zrodziła się w trwały i negatywny nawyk członków grupy. Jeżeli nie posiadasz zdolności do budowania zespołów – nie jesteś dobrym menagerem.

9.  Kierownicy – zwłaszcza w zespołach sprzedażowych – od samego początku, kiedy dostają grupę podwładnych zaczynają mocno naciskać zespół na osiąganie wyników i realizację planów. Niestety, zbytni nacisk na wyniki daje krótkotrwałe efekty – dział zaczyna wprawdzie efektywnie pracować, ale pracownicy którzy stają się traktowani jak narzędzie, szybko się wypalają i albo przestają być efektywni, albo też zaczynają szukać nowej pracy. Zastanów się jak zmotywować pracownika do dawania zysków firmie, jasny i czytelny regulamin premiowania ma tutaj naprawdę bardzo duże znaczenie!

10. Słaby przepływ informacji pomiędzy zespołami (komunikacja pozioma). Pracownicy jednego działu nie wiedzą, co się dzieje w innym. Często z takiej sytuacji wynika to, że dwa zespoły pracują nad tym samym rozwiązaniem.
Czasami jednak ten słaby przepływ informacji dotyczy ważnych organizacyjnych spraw dla pracowników np. zmiany kadrowe i stanowiskowe w firmie. O pewnych zmianach i kwestiach pracownicy powinni dowiedzieć się od swojego przełożonego a nie tzw. Pocztą pantoflową! Nieumiejętne prowadzenie zebrań lub w ogóle nie prowadzenie zebrań w dziale – dotyczy to w głównej mierze braku przepływu informacji w Dziale. Najlepszym sposobem na informowanie jest właśnie zebranie.

To tylko 10 wskazówek dla osób zarządzających pracownikami, w literaturze, sieci można znaleźć ich multum.
Od Ciebie zależy czy zrobisz z nich użytek.
Na zakończenie kilka ciekawych cytatów znanych na świecie przywódców:


"Sukces na prawie każdym polu zależy o wiele bardziej od energii i parcia do celu, niż od inteligencji. To tłumaczy, dlaczego wokół nas jest tak dużo głupich liderów." Sloan Wilson, amerykański pisarz.

„Dawniej przywództwo wynikało z siły mięśni. Dzisiaj oznacza dogadywanie się z ludźmi." Mahatma Ghandi, indyjski przywódca narodowy.

"Ważne jest w życiu, by wiedzieć, kiedy skorzystać z okazji, ale nie mniej ważne wiedzieć, kiedy z niej korzystać nie należy." Benjamin Disraeli, brytyjski polityk,

... i mój ulubiony...
„Zabierzcie mi cały majątek, tylko zostawcie mi moich ludzi, a ja odbuduję wszystko” Henry Ford amerykański przemysłowiec.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz