Wstęp
Bardzo duże znaczenie ma właśnie
publikowana oferta pracy, to co Firma oferuje, czym zachęca, ale także
dookreślenie specyfiki danego stanowiska pracy, w tym zakresu czynności i
obowiązków, które będą na nim obowiązywały.
By zapobiec zniechęceniu i rezygnacji kandydata po tzw.
Okresie próbnym, warto już przy tworzeniu oferty postarać się o jak najbardziej
wiarygodne i rzetelne informacje. W dobie rynku pracy pracownika ma to duże
znaczenie, zwłaszcza na stanowiskach specjalistycznych.
Ponadto mimo iż istnieje coś takiego
jak Klasyfikacja Zawodów i specjalności, Firmy mają możliwość tworzenia
stanowisk pracy adekwatnych do jej organizacji
i branży. Na przykład czynności na stanowisku „Asystentka” diametralnie
różni ą się od zakresu zadań na
stanowisku Asystentki Dyrektora Produkcji w Firmie Produkcyjnej od Asystentki
Dyrektora Marketingu w Agencji Reklamowej.
Dlatego już przy wyjściu potrzeby
zatrudnienia pracownika należy stworzyć tzw. Profil stanowiska pracy i na nim
podeprzeć ofertę pracy.
Postanowiłam zbadać sytuację na rynku
pracy od strony kandydatów, co myślą o wyglądzie i treści ofert pracy?
Stworzyłam ankietę, którą wypełniło 50 osób, poszukujących pracę aktualnie lub
w ostatnim czasie.
Pytania dotyczyły charakterystyki
oferty pracy. Co tak naprawdę zachęca kandydatów do aplikowania na dane
stanowisko i do konkretnej firmy? Skąd/w jaki sposób pozyskują oferty pracy?
Była to ankieta anonimowa przeprowadzona
na zbiorowości reprezentacyjnej. Zastosowano głównie pytania zamknięte
dysjunktywne i koniungtywne.
Opracowanie
wyników badań
METRYCZKA
Ankietę wypełniło 50 osób, z
czego 48 to osoby czynne zawodowe (aktualnie pracujące). Tylko 2 osoby nie pracowały
w momencie wypełniania ankiety.
38 osób to
kobiety.
Aż 30 osób posiada wykształcenie
wyższe, 10 – skończyło studia podyplomowe, wykształcenie średnie razem posiada
9 osób, jedna zasadnicze zawodowe. Nikt z odpowiadających na pytania nie miał wykształcenia
gimnazjalnego.
24 osoby
pracują w administracji, 8 w branży uroda, czyli w branży kosmetycznej czy
fryzjerskiej, 6 osób na stanowiskach produkcyjnych
Przeważająca
liczba osób jest w wieku 31-45 lat, 13 osób poniżej 30 roku życia a 3 powyżej 50
roku życia.
Po
przeanalizowaniu ofert pracy część główną ankiety opracowałam tylko na 5 zasadniczych
pytaniach, które dotyczą zakresu oferty pracy:
- Które z informacji w rubryce: „oferujemy”, zachęca Ciebie do aplikowania na stanowisko w danej Firmie?
- Skąd pozyskujesz/gdzie szukasz oferty pracy?
- Czy szczegółowy zakres czynności opisany w ofercie zniechęca Ciebie do aplikowania?
- Czy wymóg dotyczący doświadczenia zawodowego na danym stanowisku, ogranicza możliwości aplikowania?
- Czy zdarzyło się, że już w trakcie zatrudnienia okazało się że zakres czynności odbiegał od zadań podanych wcześniej w ogłoszonej ofercie pracy?
INTERPRETACJA
Skąd
pozyskujesz/gdzie szukasz oferty pracy?
Zdecydowana
większość ankieterów zaznaczyła internet jako najlepsze źródło ofert pracy, mając tu na uwadze
wyszukiwarki z ofertami. Na drugim miejscu był Networking czyli tzw. Ogłaszanie
się wśród znajomych, a na trzecim gazety.
Muszę
tutaj dodać iż najczęściej wymienianymi wyszukiwarkami była pracuj.pl lub
portale zawodowe, np. linkendin czy goldenline.
Które z informacji w rubryce: „oferujemy”,
zachęca Ciebie do aplikowania na
stanowisko w danej Firmie?
Należy
tutaj pamiętać, iż chodzi o atrybuty mające zachęcić do pracy w danej Firmie, a
nie do utrzymania pracownika już zatrudnionego na tym stanowisku.
I tak
najczęściej zaznaczaną opcją było wysokie wynagrodzenie (najczęściej wybierana
opcja przez osoby między 31-40 r.ż. i z wykształceniem wyższym), następnie
możliwość rozwoju zawodowego – utożsamiana jako możliwość awansu, uczenia się
nowych zadań a także uczestnictwo w kursach, studiach itp.
Na
trzecim miejscu jest premia uzależniona od wyników pracy.
Czy szczegółowy zakres czynności opisany w
ofercie zniechęca Ciebie do aplikowania?
Okazuje
się że szczegółowo opisany zakres czynności , który miałby być wykonywany na
danym stanowisku pracy nie odstrasza potencjalnych kandydatów. Być może te
rzetelne informacje sprawiają, że swoje aplikacje składają właśnie konkretne i
zdecydowane osoby.
A własnie chyba takich rekruter
poszukuje. Zastosowanie metody SITa już w momencie ogłaszania oferty pracy
zachęca do aplikowania odpowiednich kandydatów.
Czy wymóg dotyczący doświadczenia zawodowego
na danym stanowisku, ogranicza możliwości aplikowania?
Zdecydowana
większość ankieterów odpowiedziała, że tak (26 osób), bowiem posiada się
doświadczenie zawodowe krótsze lub na innym stanowisku. Jednak wykonywane na
nim obowiązki są tożsame z tymi opisanymi w ofercie pracy lub że pracując
krócej i tak nabył odpowiednie umiejętności i wiedzę. 14 osób nie miało zdania.
Czy zdarzyło się, że już w trakcie
zatrudnienia okazało się że zakres czynności odbiegał od zadań podanych
wcześniej w ogłoszonej ofercie pracy?
To
pytanie dotyczyło już perspektywy późniejszego zatrudnienia. Oczywiście w momencie aplikowania kandydat nie może znać
na nie odpowiedzi, tylko w zapewnieniach rekrutera podczas rozmowy
kwalifikacyjnej. Ale pamiętajmy, że w sieci i w networkingu krążą opinie
dotyczące pracy w podanej firmie.
Niestety
odpowiedzi na to pytanie były smutne – aż 33 osoby potwierdziły moje
przypuszczenia.
Jeżeli
kandydat składa aplikacje na dane stanowisko to znaczy, że tym stanowiskiem
jest zainteresowany i wiąże z nim przyszłość, i to w naszej Firmie. Proponując
mu po jakimś czasie lub zmuszając – do innego stanowiska, sprawimy, że
zniechęci się do nas, nie będzie się utożsamiał z wizją i celami firmy, będzie
nie zmotywowany a na końcu może się z nami pożegnać (będzie poszukiwał innej
pracy).
Sytuacja
tak się nie wydarzy w przypadku gdy zmiana stanowiska odbywa się przy obopólnej
zgodzie.
ZAKOŃCZENIE
Reasumując, celem badań było przybliżenie
osobom odpowiedzialnym za rekrutację informacji dotyczących tego, jak opracować
ofertę pracy i gdzie ją upowszechniać, by zdobyć jak największą liczbę
kandydatów do procesu rekrutacji, a ponadto jak najbardziej adekwatnych
(spełniających wymagania rekrutera). Ponadto uświadomienie, iż nie wystarczy
wybrać idealnego potencjalnego pracownika, ale też utrzymać Go a danym
stanowisku, by po tzw. Okresie próbnym nie zrezygnował z kariery zawodowej w
ich Firmie. W końcu hasło: Inwestycja w kadry ma swoje uzasadnienie…
Bardzo fajny artykuł poparty badaniami. Z wykształcenia jestem socjologiem, więc bardzo fajnie mi się analizowało wykresy. Muszę przyznać, że pracuj.pl jest chyba najbardziej popularnym portalem z ofertami pracy, ale z doświadczenia wiem,że ciekawe oferty można znaleźć również na innych portalach, a nawet na samym Facebook-u. Oby było więcej takich badań i wpisów. W dzisiejszych czasach pracodawca również musi troszkę powalczyć o odpowiedniego pracownika, bo wbrew pozorom nie tak łatwo go znaleźć.
OdpowiedzUsuńdziękuje, chciałabym utrzymywać bloga w takiej postaci ale zobaczymy jaki będzie oddźwięk czytelników :)
UsuńBardzo ciekawe badanie! Oferty pracy czasem są tak dziwnie skonstruowane, że niektórym z pewnością przydałaby się analiza Twojego artykułu, by zachęcić potencjalnych pracowników a nie odstraszyć ;)
OdpowiedzUsuńTaki miałam cel i mam nadzieje, że jacyś Pracodawcy poczytają o tym co a ofercie myślą kandydaci :)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Już 4 miesiące szukam pracy :(
OdpowiedzUsuńhej nie poddawaj się w końcu ją znajdziesz :) korzystaj z giełd i targów pracy u siebie w okolicy oraz wszelakich wyszukiwarek ofert w internecie :)
UsuńA CO ZAWRZEĆ, aby znależć klienta? :(
OdpowiedzUsuńhmm... dobre pytanie na osobny post :)
UsuńNapisz odwrotną notkę - jak napisać CV aby pracodawca się zainteresował naszym zgłoszeniem :)
OdpowiedzUsuńhttp://www.aleksandramakota.pl/
post o wyglądzie CV też będzie :) ale te badania miały być głównie skierowane do Pracodawców/Rekruterów by zwrócić im uwagę na to, jak tworzą oferty pracy :)
UsuńŚwietny artykuł. Dobra robota! :)
OdpowiedzUsuńdziękuje :)
UsuńBardzo ciekawe spojrzenie na ogłoszenia o pracy, jak są postrzegane prze potencjalnych kandydatów do pracy. Myslę, że generalnie im bardziej specjalistyczne stanowisko tym konkretniejsze wymagania i lepiej sformułowane ogłoszenie. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńjak najbardziej tak właśnie jest :)
UsuńZamarudzę: czcionka jest bardzo jasna, a w tekście jest dużo niepotrzebnie wstawionych wielkich liter - obie te rzeczy bardzo przeszkadzały mi w czytaniu tego skądinąd bardzo wartościowego artykułu. Uważaj na Worda, bo kiedy stawiasz kropkę po skrócie, Word zaczyna następne słowo wielką literą i trzeba się cofnąć i poprawić. Poza tym nie ma sensu pisać rzeczowników pospolitych, takich jak "firma" czy "inwestycja" wielką literą. To nie niemiecki, w polskim nie mamy takiego zwyczaju.
OdpowiedzUsuńdziękuje za przydatne wskazówki :)
Usuńtak jak napisałam wyżej - taki post też powstanie, a ten miał zasugerować Pracodawcom sposób tworzenia oferty pracy i metody ich upowszechniania :)
OdpowiedzUsuńDla mnie liczą się trzy rzeczy:
OdpowiedzUsuń1) "fajność" pracy
2) renoma pracodawcy
3) pieniądze (dopiero na trzecim miejscu:)
fajność pracy tzn wykonywane zadania czy również atmosfera panująca w firmie?
Usuń