niedziela, 19 lutego 2017

Rozmowa kwalifikacyjna - wskazówki i porady

jak szukać pracę


Rozmowa kwalifikacyjna jest kluczowym składnikiem procesu rekrutacji w większości firm, a ich skuteczność jest wynikiem szczegółowego planowania i przygotowania ze strony osób, które ją prowadzą. Bardzo często jest to jeden z etapów rekrutacji.
Przede wszystkim pamiętaj o tutaj znowu o pierwszym wrażeniu swojej osoby ale w aspekcie 20 pierwszych sekund, pierwszych gestów i słów czyli autoprezentacji.

Cele rozmowy kwalifikacyjnej

Cele kandydata
  • Udowodnić, że może, umie i chce
  • Wykazać, że ma kwalifikacje
  • Dowieść, że jest zainteresowany i ma motywację
  • Wywrzeć dobre wrażenie (spodobać się, dobrze zaprezentować i sprzedać)


Cele prowadzącego rozmowę:

  • Uzyskać informację aby:
  • Sprawdzić – czy jest odpowiedni
  • Sprawdzić – czy może, umie i chce
  • Ocenić – czy się sprawdzi


Podczas rozmowy badane i wyjaśniane są wszelkie wątpliwe kwestie, czyli informacje lub braki w informacjach zawartych w dokumentach aplikacyjnych. Mają na celu uzyskanie informacji o powodach działania kandydata, wyjaśnienie informacji lub sprawdzenie szczegółów. Stosuje się także coraz częściej pytania sytuacyjne, kiedy kandydat musi podać przykład postępowania z przeszłości w konkretnej sytuacji, gdyż w ten sposób określa się potencjalne przyszłe reakcje i sposób postępowania, np. reakcję na stres lub problem który może spotkać już pracownika w pracy.

Podczas rozmowy sprawdza się wiarygodność i spójność kandydata (analiza mowy ciała oraz treści wypowiedzi) ale też zapał i motywację do pracy. Dlatego na rozmowę kwalifikacyjną warto się przygotować, poznać specyfikę Firmy, zastanowić się na czym polegałyby czynności do wykonania na tym stanowisku, gdyż okazuje się, że  pracę dostają nie Ci co mają najlepsze wyniki na Dyplomach, lecz Ci, którzy reprezentują największe zaangażowanie i są zdecydowane podjąć tą pracę.

Czyli przed rozmową przygotuj się:

  • zbierz maksimum informacji o firmie
  • o oferowanym stanowisku
  • pomyśl o  sobie, czyli dlaczego jesteś najlepszym kandydatem na to stanowisko
  • zastanów się o co chcesz zapytać rozmówcę
  • pomyśl o ubiorze, mowie ciała, czasie dojazdu do Firmy (żeby się nie spóźnić)
  • bądź w tym dniu zrelaksowany, nie planuj żadnych innych zadań, by się nie denerwować spóźnieniem lub np. nie rób większych zakupów przed, by nie wpadać zziajanym i z trzęsącymi rękoma od dźwigania toreb!
  • odpowiedz sobie na standardowe pytania, które są najczęściej zadawane na rozmowie kwalifikacyjnej
  • po rozmowie kwalifikacyjnej przeanalizuj ją, pomyśl co zrobiłeś źle, zapisz to i zastanów się jak byłoby lepiej. Wszystko po to, byś nie popełnił tego błędu drugi raz



A poza tym?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Coś dziwnego i co mnie zaskoczyło?

Uczestniczyłam również w rozmowie kwalifikacyjnej prowadzonej na Messengerze FB. Pracodawca pytał mnie o powód poszukiwania nowej pracy, umiejętności, co porabiam w wolnej chwili… Pytania standardowe aż do momentu…  Nagle zaczęła się seria pytań o wygląd zewnętrzny: jaki styl ubierania preferuje, makijaż czy naturalny czy kawiarniany (nie wiem do dzisiaj jaki to jest ale prawdopodobnie mocny, wyzywający)…  A na samym końcu, tzn. w tym momencie zakończyłam nasze interwiew: „Jak się latem ubieram – dekolt czy “po samą szyjkę”?
Doszłam do wniosku, że nie mam zamiaru współpracować z Pracodawcą, który na samym początku rozmowy kwalifikacyjnej pyta w TEN sposób o mój styl ubierania. W końcu podczas bezpośredniego kontaktu, już na standardowej rozmowie zobaczyłby jaki styl preferuje.


A Ty? Podziel się najbardziej absurdalnym pytaniem ze strony rekrutera :)

A Tobie jak szło z poszukiwaniem pracy? Zrobiłeś coś śmiesznego?




Pamiętaj! Pracę dostają nie Ci, którzy najwięcej wiedzą o tej pracy, lecz Ci, którzy najwięcej wiedzą o tym, jak dostaje się pracę

Dick Larthop

7 komentarzy:

  1. Dla mnie zawsze rozmowa kwalifikacyjna wiązała się z ogromnym stresem - i przez to część z nich zawaliłam, bo nerwy wręcz mnie paraliżowały. Po kilku miesiącach poszukiwania pracy dostałam ją, kiedy właśnie przestałam się stresować - i podeszłam do zadania bardzo na luzie, myśląc sobie "co ma być, to będzie" ;)

    Bardzo nie lubię zaskakujących sytuacji - na przykład kiedyś powiedziano mi, że rozmowa będzie przeprowadzana z polskimi przedstawicielami firmy, a potem nagle okazało się, że z szefem jej zagranicznego oddziału, po angielsku. Być może to było celowe zagranie - ale tak się tym przeraziłam, że zapomniałam nawet najbardziej podstawowych angielskich słów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tych zaskakujących sytuacji bywa dużo, bowiem rekruter chce sprawdzić jak kandydat zachowa się w sytuacji stresowej - taki AC.
      Masz rację praktyka w poszukiwaniu jest bardzo ważna, bowiem człowiek przestaje się stresować i wtedy wychodzi na spokojnego i opanowanego kandydata :)

      Usuń
  2. Ja zawsze palnę coś głupiego :P Ale pewnie dlatego, ze dużo gadam i raczej jestem szczera. Częsć firm, sieciówek, przeprowadza wstępną rozmowę przez telefon i ewentualnie później zaprasza na rozmowę na żywo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, takie wstępne rekrutacje telefoniczne są bardzo popularne. Jesteś zatem bardzo naturalna :)

      Usuń
  3. Bardzo dobre rady. Szczerze współczuję niezręcznych pytań w czasie rozmowy. Nie wiem co miały na celu, może nawet nic złego, po prostu pracodawca chciał się zorientować jak potencjalna pracownica zareaguje na tego typu pytania, ale ja na Twoim miejscu też nie chciałabym dla takiego pracować.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie takie rozmowy zawsze bardzo stresowały, chociaż podobno wypadałam na nich całkiem dobrze. Nie wiem jakby to było obecnie, bo już wiele lat nie byłam. Uhh, aż mnie ciarki przeszły na samą myśl. Na szczęście na razie ten temat i ten stres sobie odpuszczam.

    OdpowiedzUsuń