sobota, 31 grudnia 2016

Noworoczne planowanie realizacji celów

postanowienia noworoczne

Święta i po świętach. Trzeba znaleźć sobie kolejne zadanie by funkcjonować w szarej codzienności. Do wiosny jeszcze trochę ale pomyślmy o zaplanowaniu działań na Nowy Rok. Macie już postanowienia noworoczne? Prawda jest taka, by funkcjonować i mieć energię i motywacje do działania należy ustalić sobie cel lub cele! Są trzy pory w ciągu roku najlepsze na ustalanie celów:  Nowy Rok, czerwiec czyli początek lata i wrzesień, przed jesienią. Pisałam już o tym tutaj

Cele i zaplanowanie ich realizacji działania daje nam motywację do ich wykonania.
Różne cele ale z ukierunkowaniem na siebie, na swoje dobro i szczęście.
Jak zaplanować wykonanie naszych celów?

Najlepiej zgodnie z metodą SMART
Metoda SMART to metoda, która pomoże Ci skonkretyzować Twoje cele, dzięki czemu zwiększysz skuteczność swoich działań. Jest ona bardzo prosta i efektywna. SMART (akronim od ang. Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time-bound, dosł. sprytny) – koncepcja formułowania celów w dziedzinie planowania, będąca zbiorem pięciu postulatów dotyczących cech, którymi powinien się charakteryzować poprawnie sformułowany cel (zgodnie z Wikipedią)
S jak Szczegółowy, konkretny i zdefiniowany jednoznacznie.
M jak Mierzalny, wymierny, musisz wiedzieć, czy udało Ci się zrealizować dane przedsięwzięcie, dobrze jest go dookreślić w jednostkach.
A jak Atrakcyjny, taki na którym naprawdę Tobie zależy, że gdy go osiągniesz będziesz baaaardzo szczęśliwym człowiekiem!
R jak Realistyczny i możliwy do zrealizowania przez Ciebie, powinien być czymś, co jesteś w stanie wykonać.
T jak Terminowy. Zapisany jako działania w konkretnych terminach realizacji, w konkretnym horyzoncie czasowym.

By udało się Tobie zrealizować te cele, odpowiedz sobie jeszcze na kilka pytań i na ich podstawie stwórz swój własny Plan Działania realizacji tego celu:


Dlaczego chcę to zrobić? Co mnie motywuje?
Wymień tylko jeden albo dwa główne powody. Twoje racje wyjaśniają twój cel.

Co się ze mną stanie, jeżeli tego nie zrobię? Jakie konsekwencje poniosę?
Często z jakiegoś powodu nie robisz tego co chciałbyś. Może to być:
     -                    niepokój związany ze zmianą,
     -                    obawa przed tym, że znowu się nie uda.
     -                    Bo uważasz, że z Tobą nie jest tak źle, bo inni mogą mieć gorzej,
Każdy znajdzie dla siebie inne usprawiedliwienie. Niektórzy mają ogromne kłopoty z podaniem prawdziwej przyczyny rezygnacji z działania.

Dlaczego boję się to zrobić? Jakie są bariery i trudności do pokonania?
Każdej zmianie towarzyszy niepokój – czy podołam? Ja się na tym nie znam? Znowu mi nie wyjdzie. Nawet wtedy, kiedy wiesz, że bardzo pragniesz tej zmiany. Czasem rozpoznanie przyczyny strachu jest pomocne w walce z nim samym. Może nie jesteś jeszcze świadomy, że posiadasz niezbędne umiejętności i predyspozycje? Co tak naprawdę cię ogranicza?

Dążenie do celu
Wybierz działania, które pomagają zrealizować twoje cele.
Pomyśl też o tym, w jaki sposób będziesz mógł ocenić swoje postępy. Pomyśl jak to będzie, jak osiągniesz cel! Możesz napisać plan działania w celu uporządkowania myśli i na tym poprzestać, ale możesz też sprawdzać, czy udaje ci się realizować to, co wcześniej zaplanowałaś/eś, na każdym etapie realizacji. Spróbuj odpowiedzieć sobie również na pytania: Kto może ci pomóc?, Co będziesz czuł, gdy osiągniesz cel? Bez względu na to, co zrobisz, uznaj ocenę realizowanych zamierzeń za część planu działania.
I pamiętaj myśl pozytywnie

Cele noworoczne
A więc jakie masz cele noworoczne?
Ja wybrałam pięć kategorii ważne w moim i nie tylko myślę w życiu, w których sprecyzowałam swoje cele na ten rok.
Coś dla siebie, tylko dla mnie coś osobistego i intymnego  – coś szalonego np. zrobienie tatuażu. Szczerze? Marzę o tym od bardzo bardzo dawna… jeszcze za czasów dinozaurów - mi się marzył… potem zapomniałam o tym marzeniu, aż w końcu uświadomiłam sobie, że jestem dorosła i mogę sobie zrobić na swoim ciele bo tylko JA o tym decyduje, nikt inny!
Coś dla rodziny, bo życie rodzinne jest dla mnie ważne – planowanie wakacji 2017. Początek roku to najlepszy moment na planowanie tegorocznych wakacji! Tym bardziej jeżeli Waszym marzeniem jest wysokobudżetowe przedsięwzięcie. Dobrze jest wtedy zaplanować zorganizowanie takiej sumy pieniędzy, np. przez oszczędzanie poczynając już od początku roku  .. My z mężem nieraz zakładaliśmy skarbonkę – taką tylko do rozbicia, i odkładaliśmy do niej np. wszystkie 5 zł które znajdziemy w portfelu. Przez rok czasu można tym sposobem uzbierać niebagatelną kwotę! 
Coś dla pracy zawodowej, w końcu życie zawodowe jest tak samo ważne jak osobiste i warto iść do przodu i się rozwijać  – postanowienie bycia lepszym współpracownikiem, szefem, popracuj nad komunikacją – polecam recenzję ważnego poradnika: "żmija w pracy". Ja w tym roku u siebie stawiam na rozwój umiejętności lingwistycznych.
Coś dla pasji, zainteresowania – może jest jakaś książka lub książki które od dawna chcesz przeczytać? Albo rozwinąć w jakimś zakresie bloga? Zastanów - się na czym zależy Tobie i jak chcesz rozwijać swoją pasję J
Coś dla zdrowia – zmień sposób odżywania, poszukaj aktywność fizyczną.  A może masz zamiar wziąć się za odchudzanie? Początek roku jest dobrym momentem na podjęcie decyzji. Polecam zatem odchudzanie razem z Cytryniaki, w grupie siła! Ponieważ od września zaczęłam biegać i kontynuuje to, bo moim celem jest osiągnięcie kolejnej życiówki na koniec roku w aspekcie długości przebiegniętej trasy J

A jak to wygląda u Ciebie?

Jakie Ty masz cele założone na nowy rok? Podziel się J

25 komentarzy:

  1. świetny wpis - bardzo inspirujący, chyba zaraz zasiądę z kalendarzem i zacznę sobie wyznaczać cele na Nowy Rok

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. najpierw wyznaczamy to co dla nas ważne, a potem zastanawiamy się, jak na tym skoncentrować własną energię :) powodzenia!

      Usuń
  2. Bardzo lubię tą metodę, bo faktycznie pomaga realizować swoje cele i z głową do nich podchodzić, poważnie, rzetelnie z faktycznym postanowieniem ich realizacji. To działa! Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tak, do dzieła :D wszystko przed nami - Pozdrawiam i życzę powodzenia :)

      Usuń
  3. Usiądę z kartką i długopisem i sobie odpowiem na te pytania. Potem zawieszę odpowiedzi na lodówce ☺ mam już cel - być szczęśliwa tak po prostu. A żeby tak było wystarczy że moi bliscy sercu będą przy mnie no i jak pewne dolegliwości przestaną mi dokuczac.

    OdpowiedzUsuń
  4. Najważniejsze to dobry plan i optymizm aktywny (nie bierny!) :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Grunt, to mieć głowę na karku i wyznaczać realne cele! A wszystko będzie dobrze:)

    OdpowiedzUsuń
  6. To ja znam metodę, że marzenia muszą być, jak RUMAK - realne, umiejscowione w czasie, mierzalne, adekwatne do możliwości i konkretne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha RUMAK to jeszcze lepsze określenie ;)

      Usuń
    2. RUMAK to polska wersja SMART no i zdecydowanie lepiej brzmi - tak energetycznie :)

      Usuń
  7. Krysia, jak czytam Twoje posty każdorazowo myślę o tym, ile czasu musiałaś na niego poświęcić i jaką musisz mieć ogromną wiedzę! Jesteś niesamowita :) Ja staram się zawsze rozkładać wszystko na mniejsze kawałki (czy to podchodzi pod "mierzalne"?), żeby widzieć efekty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak najbardziej mierzalne, konkretne i dzięki rozłożeniu na elementy weryfikujesz czy są realne do zrealizowania :) dziękuje Izo :)

      Usuń
  8. Świetny wpis, chyba moje cele idealnie się wpisują w te założenia ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Słuchałam dwa dni temu super webinaru. Była tam mowa m.in. o wyznaczaniu celów. Utkwiło mi w głowie kilka ciekawych wskazówek, które mogą się wam przydać. Przed wszystkim, kiedy wyznaczamy cele powinniśmy jasno określić nasze "dlaczego", naszą nagrodę za osiągnięcie celu. Najlepiej to jakoś zwizualizować np. zapisać czy narysować. Za każdym razem kiedy osłabniemy, stracimy motywację czy napotkamy trudności, możemy wrócić do naszego "dlaczego". Ono da nam siłę do działania. Kiedy mamy stawić czoła problemom, nie myślmy o trudnościach, ale o naszej nagrodzie, wyobrażajmy sobie, że już ją mamy, to da nam porządnego kopa do działania!
    Podoba mi się Twój pomysł zastosowania SMART do postanowień noworocznych. Zamierzam go wykorzystać :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to prawda, wizualizacja jest bardzo ważna i przypominanie sobie ustawiczne o tym co osiągniemy gdy go zrealizujemy do już duży sukces :)Dlatego warto rozrysować i powiesić np. na lodówce :)

      Usuń
  10. Ja już zabrałam się za ustalanie swoich postanowień noworocznych i mam nadzieję że w 2017 dam radę je wszystkie spełnić, myślę że ten post bardzo mi w tym pomoże :) Wszystkiego dobrego w Nowym Roku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzymam kciuki Patrycja za realizację :) wszystkiego dobrego :)

      Usuń
  11. Bardzo trafne rady, pomocne przy określaniu noworocznych celów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuje i życzę powodzenia w realizacji własnych :)

      Usuń
  12. Trzymam kciuki za kolejne blogowe wpisy :)

    OdpowiedzUsuń